مشخصات

کشور ایران
استان مازندران
شهرستان چالوس
بخش مرزن آباد
دهستان کوهستان
روستا دلیر
جمعیت  ۵۶۸ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار زبان طبری با گویش کلارستاقی
ارتفاع از سطح دریا ۲۰۶۰ متر
شرایط آب و هوا ییلاقی و سرد
پیش شماره تلفن 011
ره آورد عسل طبیعی، گردو، فندق، توت فرنگی و لبنیات محلی

روستای دلیر در نزدیکی مرزن آباد در شهرستان چالوس است و به دو قسمت دلیر و الیت تقسیم می‌شود. این دو قسمت توسط رودخانه دلیر جدا شده اند و مردم این روستا به زبان طبری با گویش کلارستاقی صحبت می‌کنند. بر اساس سرشماری انجام گرفته در سال 1395، جمعیت این روستا ۵۶۸ نفر بوده است. روستای دلیر در فاصله ۶۳ کیلومتری شهر چالوس قرار دارد و از شمال به کلاردشت، از شمال غرب به حضار چال و قله ستبر علم کوه، از شرق به توابع مرزن آباد و از جنوب به منطقه طالقان منتهی می شود. عمده مردم روستا دامدار و کشاورز هستند و یا در ارائه خدمات مرتبط با صنعت گردشگری فعال‌اند. فاصله زمانی دلیر از چالوس حدود ۲ ساعت و از تهران حدود ۳ ساعت است. دلیر دارای آب و هوای ییلاقی و سرد است و زمستان های طاقت فرسا و بسیار سردی دارد، از همین رو بیشتر خانوارهای روستا در تابستان به اینجا می آیند.  این روستا دارای طبیعت وسیع و چشمگیری است و تا به امروز توانسته بافت روستایی خود را حفظ کند. کوه های روستا دارای پوشش گیاهی انبوه و پر از درختان متنوع و زیستگاه بسیاری از حیوانات نظیر گرگ، خرس، بز کوهی، خوک و پلنگ است. گیاهانی مانند بابونه، گل های وحشی، تره کوهی و غیره نیز در کوه های اطراف روستا رشد می کنند. علاوه بر این، پرندگانی چون کبک دری، سار و مرغ کوهی در روستای دلیر به چشم می خورند. کوه های روستای دلیر به دلیل ویژگی های ذکر شده در بین مردم بسیار معروف شده اند و کوه های لشکرک و کَکی کُت و کاتیلو و نرگس کَش تنها برخی از آنها هستند. از دیگر ارتفاعات معروف این منطقه می توان به قله بکر و زیبای زرین کوه اشاره کرد. صعود به این قله ۴۲۰۰ متری در زمستان به دلیل سقوط بهمن خطرناک است، اما برای صعودهای تابستانه می‌توان از مسیرهای دو روزه (صعود از دشت نمه چال) یا یک روزه بهره برد.  دلیر، روستایی مرتفع است و به‌سبب وجود منابع آبی، معمولا هوایی خنک دارد. این یک مزیت در بهار و تابستان و یک نکته مهم برای سفر در پاییز و زمستان است. اگر می‌خواهید در پاییز به روستای دلیر بروید، حتما بادگیر، پانچو و کفش مناسب به‌همراه داشته باشید. برای آن که بتوانید از جاذبه‌های گردشگری دلیر نهایت استفاده را ببرید و از مناظر طبیعی و بکر آن استفاده کنید، بهترین فصل سفر از اواسط خرداد ماه تا اواخر شهریور ماه است. پس از آن در ماه‌های آغازین پاییز نیز، دلیر دیدنی و تماشایی خواهد بود. رنگ‌های پاییزی به درختان دلیر رنگ و بوی دیگری می‌بخشند و صحنه‌هایی جذاب از طبیعت خلق می‌شوند. در فصل زمستان به سبب وجود خطرات متعدد در جاده‌های کوهستانی بهتر است به دلیر سفر نکنید یا همراه راهنمایی خبره باشید که کاملا به مقصد و نکات ایمنی مسلط است.
 

جای‌ های دیدنی روستای دلیر

 
آب‌ گرم دلیر
چشمه آبگرم دلیر در روستای دلیر از توابع بخش مرزن آباد در شهرستان چالوس استان مازندران و در ارتفاع 2070 متری از سطح دریا قرار دارد. آب گرم دلیر در فاصله حدود 120 کیلومتری تهران و 15 کیلومتری مرزن آباد قرار دارد.آب گرم دلیر از چشمه‌ای در شمال غرب روستا سرچشمه می‌گیرد و در یک فضای طبیعی و سرسبز قرار دارد. آب این چشمه دارای خاصیت درمانی است و برای درمان بیماری‌های پوستی، روماتیسم و بیماری‌های مفصلی استفاده می‌شود. ورودی آب گرم دلیر هزینه ندارد و رایگان است و امکانات خاصی در اطراف آن نیست چراکه کاملا طبیعی و بکر در دل طبعیت قرار گرفته است.
 
روستای الیت
الیت از دیگر روستاهای زیبا و خوش‌آب‌وهوا در مازندران است که فاصله کمی تا دلیر دارد. رود الیت از پایین‌دست روستا می‌گذرد و دیدن مراتع، خانه‌ها و چشم‌اندازهای روستا را تماشایی‌تر می‌کند. در این روستا، چشمه‌های فراوان، آبشارهای فصلی و یخچال‌های طبیعی را می‌بینید. روستای الیت معمولا آب‌وهوایی خنک دارد و اقامت در آن می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد باشد.

دریاچه ولشت
طبق تقسیمات کشوری، دریاچه ولشت در شمال شرقی کلاردشت است و تا روستای دلیر حدود یک ساعت‌ونیم فاصله دارد. ولشت را سالیانه چشمه‌ها و بارندگی‌ها پر می‌کنند و در نتیجه سطح آب آن در روزهای گوناگون سال می‌تواند تغییر کند. ولشت جایی مناسب برای کمپ و پیک‌نیک است و بسیار زیباست.
 
مرزن‌آباد
از جاذبه‌های پرطرفدار مسیر چالوس، شهر مرزن‌آباد است. منطقه‌ای خرم که در آن می‌توانید امکانات رفاهی، درمانی و خدماتی خوبی را پیدا کنید. مرزن‌آباد، روستاها، ییلاق‌ها و دیدنی‌های بسیاری دارد و سال‌هاست که گردشگران را از هر طیف و سلیقه‌ای به‌سمت خود جذب می‌کند